Základní diagnostika pro správnou funkci a životnost vašeho motoru IV
Základní diagnostika pro správnou funkci a životnost vašeho motoru IV.
Není diagnostika jako diagnostika, nespojujte termín“ Diagnostika“ s moderní technologií počítačů použitých v současných automobilech, ale na opak s použitím původní techniky
V návaznosti na předchozí články:
Základní diagnostika pro správnou funkci a životnost vašeho motoru
Základní diagnostika pro správnou funkci a životnost vašeho motoru II.
Základní diagnostika pro správnou funkci a životnost vašeho motoru III.
MOTORTESTER JT290
Rád bych vám, představil zařízení, které se vyrábělo na začátku 90. let minulého století, kdy motory nebyly vybaveny žádnou speciální elektronikou. Jedná se o servisní přístroj MOTORTESTER JT290. Přístroj, který vám chci podrobně představit je ze začátku 90.let. Přístroj se vyvíjel a vyráběl v národním podniku Jiskra Tábor a na trh byl uveden v lednu 1991.
S nástupem, mikroprocesorů a dalších technologii bylo možno přístroje nejen zmenšovat, ale zdokonalovat přesnost měření s využitím mnoha dalších funkcí, které byly vloženy do jednoho malého přenosného přístroje což umožňovalo větší mobilitu a flexibilitu měření.
Z rozvoje motorismu dále stoupají nároky nejen na technickou obsluhu motorových vozidel, ale i na technickou úroveň potřebného diagnostického zařízení. Na pracovištích, servisech a dílnách je nutno zkracovat doby spojené se seřizováním a nastavováním jednotlivých parametrů.
Ve snaze uspokojit tyto potřeby přichází s.p. Jiskra Tábor s novým zařízením dílenské diagnostiky Motortester JT 290, který k vyhodnocování měřených parametrů využívá moderní digitální technologii, která současně umožňuje odstranění pracného vyhledávání hodnot v diagnostických listech a spojuje přesnost číslicové techniky s výhodami analogové a digitální techniky v jeden funkční celek. Přístroj využívá paměťové karty, které jsou předem naprogramovány podle typu seřizovaného vozu a jeho konkrétního motoru.
Paměťové karty: ŠKODA 100, 110R, 120l, 120LS, 130, Š Favorit Dacia 1300,1310 VAZ 2101,2103, 2107 OLCIT 11R, FIAT Polski 1300 a mnoho dalších modulových karet.
Použití přístroje
Přístroj je určen pro opravy a nastavení zapalovacích a zdrojových soustav čtyřtaktních 4 válcových zážehových motorů s klasickou i transistorovou zapalovací soustavou s ukostřeným záporným pólem akumulátoru.
Přístroj Motortester JT 290 je určen pro komplexní kontrolu zapalovacích a zdrojových souprav motorů. Kontrolní test je rozvržen do 16 operací v optimálním sledu. Indikace měřených parametrů je quasianalogová. Využití rychlosti odečítání analogového přístroje s přesností a zobrazením digitální číslicové techniky.
Vlastní test je navržen takto:
– Stav zdrojové soustavy
– Stav zapalovací soustavy
– Porovnání funkce jednotlivých válců motoru z hlediska těsnosti spalovacího
– Prostoru a max. výkonu jednotlivých válců se současným prověřením správné
– Funkce zapalovacích svíček a nastavení.
Stav zdrojové soustavy:
Kontroluje se stav akumulátoru na základě poklesu svorkového napětí při definovaném času spouštění a teplotě oleje v klikové skříni. Kontrola popř. seřízení reg. Relé a stav dynama, alternátoru. Na základě měření svorkových napětí akumulátoru ve stanovených otáčkových bodech motoru. Měření kmitočtu pulzního usměrněného napětí alternátoru bez zatížení a při zátěži je pak možno stanovit jeden z faktorů ovlivňujícího velikost napětí:
– prokluz řemene alternátoru ( nedostatečné napětí ) vadná usměrňovací dioda, nebo vadné regulační relé.
Stav zapalovací soustavy
Posuzují se hodnoty :
– stav zapalovací cívky na základě hodnoty spouštěcího sekundárního napětí v kV nebo zkouškou při napájení z interního zdroje
– stav a zařízení rozdělovače – úhel styku kontaktů přerušovače, stav kontaktů přerušovače
– stav podtlakové a odstředivého regulátoru rozdělovače
– přeskokové napětí zapalovacích svíček
– stav kondenzátoru – kapacita, kvalita ( sériový odpor )
– spádové napětí raménka rozdělovače – víčko rozdělovače
– u tranzistorového zapalování měření saturačního napětí spínacího výkonového tranzistoru zapalování a startovací napětí synchronizačního alternátorku zapalování ( elektronické zapalování soustavy 12V pro vozy ŠKODA )
Porovnání funkce jednotlivých válců motoru
– blokováním zapalovacích impulzů 3 válců motoru ( v činnosti pouze předvolený válec) po předchozím definovaném nastavení škrtící klapky karburátoru a sledování poklesu otáček se provádí kontrola těsnosti spalovacích prostorů jednotlivých válců motoru dynamicky. Podobným postupem se provádí kontrola maximálního výkonu jednotlivých válců motoru při plném otevření škrtící klapky karburátoru.
Měřící rozsahy jednotlivých operací: (detailní popisy funkcí nejsou uvedeny)
Operace č.1 – spouštěcí napětí akumulátoru
Operace č.2 – spouštěcí napětí zapalovací cívky
Operace č.3 – přechodové napětí na kontaktech přerušovače
Operace č.4 – napětí akumulátoru
Operace č.5 – alternátor – frekvence
Operace č.6 – úhel styku kontaktů přerušovače
Operace č.7 – předstih motoru
Operace č.8 – teplota oleje motoru
Operace č.9 – přeskokové napětí svíček
Operace č.10 – těsnosti jednotlivých válců motoru – dynamické měření
Operace č.11 – maximální úhlová rychlost jednotlivých válců motoru
Operace č.12 – zkouška zapalovací cívky interním zdrojem
Operace č.13 – měření kondenzátoru zapalování
Operace č.14 – měření odporu
Operace č.15 – zkouška synchronizačního alternátorku tranzistorového zapalování při startu
Operace č.16 – měření saturačního napětí spínacího tranzistoru zapalování
Vyhodnocování jednotlivých stavů je možné přímo odečítat na čelním panelu přístroje. Na všech operacích jsou předepsané meze uloženy v paměťových modulech, které se vkládají do přístroje. Tyto hodnoty se objevují v podobě zeleného pásu světelných diod na horním displeji. V případě, že hodnota je mimo stanovenou mez, zobrazuje se dále v pásu diod a to žlutě a červeně. Zobrazené hodnoty jsou již nevyhovující Zkušený odborník je schopen vyhodnocovat a analyzovat závadu přímo na přístroji. Pro případnou další práci s naměřenými hodnotami je možné hodnoty na jednotlivých měřeních zpětně vyvolávat a případně zapisovat do protokolu měření nebo hodnoty vytisknout na připojené tiskárně ( Robotron )
Tento přístroj je vhodný pro novější vozy s rokem výroby 1980 je třeba brát ohled na zahraniční vozy, které v té době byly standardně vybaveny elektronickým zapalováním a dalším elektronickým příslušenstvím.
Naprosto přesným popisem při měření jednotlivých složek vás nebudu zatěžovat, ale nutno dodat, že toto velice přesné a citlivé laboratorní zařízení se povedlo zabalit do úhledné přístrojové skříně, aby ho mohli používat proškolení technici jak v dílnách servisů tak mimo ně.
Pokračování v dalším článku o diagnostice: Základní diagnostika pro správnou funkci a životnost vašeho motoru
Náhledy fotografií ze složky Základní diagnostika pro správnou funkci a životnost vašeho motoru IV