Měření hlavy válců
Každý serivový díl je možné upravovat pro vyšší výkon, ale na úkor životnosti to jsou tvrdá pravidla a zákony motorsportu.
V našem případě šlo o již částečně upravenou hlavu motoru. Před stanovením plánu změn, ale předcházelo vlastní měření a vyhodnocení.
Každá hlava válců vyžaduje individuální měřící přípravek, především podle tvaru dosedací plochy na válce, jelikož se měří vždy jeden spalovací prostor a jeho příslušné kanály, postačí vyrobit přípravky v minimálním počtu.
Díky strojům jako jsou 3D tiskárny je možné díly pro měření tisknou a následně povrchy upravit tak aby nedocházelo k ovlivnění měření. Ovlivnění a chyba měření není větší než 1%
Měřící stolice Super Flow SF-600E https://www.skodamotor.cz/clanky/strojni-a-merici-vybaveni-dilny/merici-technika/super-flow-sf-600e.html a příslušné softwarové vybavení umožňuje kontinuální měření při otevírání sacích a následně výfukových ventilů. Vyhodnocení je ne jen grafické ale tak též číselné.
Podle naměřených dat se navrhne úprava a následně se provede mechanická změna tvaru. V našem případě byli změny minimální a nebylo nutné přistupovat s matematickým simulacím v Ansys a nebo jiných příslušných softwarech.
Současný tvar kanálů byl vyhovující slo v zásadě od drobné změny tvarů kanálů a tvaru spalovacího prostoru.
Následná měření prokázala změnu a synchronizaci jednotlivých válců. Změny tvarů se prováděly ručně což vyžadovalo a trpelivost mistra. Úspěch se dostavil okamžitě při základním měření. Další výsledky této změny se budou prokazovat při provozu formule a jednotlivých závodech.
Sočasně bylo nutné měřit ještě několik dalších komponentů především vačky motoru a ventilové pružiny https://www.skodamotor.cz/clanky/strojni-a-merici-vybaveni-dilny/merici-technika/elektronicky-tester-ventilovych-pruzin.html Tyto komponenty zajištují ruku v ruce dobrou funkčnost celku jako takového.
Díky vybavení naší laboratoře můžeme příslušné věci měřit a následně vyhodnocovat. V případě zanedbání jsou následky fatální vedoucí k destrukci motoru a to je nežádoucí.
Příkladně pokud se zvolí špatné pružiny k vačkové hřídeli hrozí většinou poškozování sedel ventil nebo ventil jako takových díky odskakování. Případně to může způsobit ztrátu olejového filmu v místě setkání vačkové hřídele a hrníčku ventil a docház k pitingu a vydrolení vačkové hřídele.
V případě špatné volby tvaru a tím pádem zrychlení vačkové hřídele hrozí podobná ztráta mazání ne jen na bohu vačky, ale taktéž obvodu zdvihátka a tím pádem přetržení olejového filmu a následného zadření.
Charakteristika popisu jsou obecné jelikož nemůžeme odhalit celou alchymii úpravy motoru - soupeř nikdy nespí :-)
Náhledy fotografií ze složky Měření hlavy válců