Jdi na obsah Jdi na menu
 


17. 10. 2010

Projekt motoru ŠKODA 1300 vstřikování KUGELFISCHER

 

Projekt vychází z původních pokusů se vstřkování paliva do sacího potubí


Použité díly :

Vstřikovací čerpadlo KUGELFISCHER typ : PL_04

Ovládacíklapka otočná WEBER 2x neoriginální dílec
 
Ovládací šoupátková klapka originální dílec 2x viz foto

Sací potrubí přes hlavu originál Al odlitek ŠKODA

Hlava válů 8 kanálová / originální /

Pokusy se vstřikováním z poloviny 80 let

 

Částečný popis projektu, který neuspěl. Otázkou je: „Proč se to nezdařilo? Každopádně nějaké podklady a fotografie se dochovaly. Tak proč to nezkusit obnovit?

 

Dobový popis projektu a situace:

Nároky na jízdní vlastnosti a výkonové parametry závodních a sportovních vozů neustále rostly. Vznikali nové myšlenky a konstrukce agregátů, začínalo se s přeplňováním a vstřikováním. Vzhledem k úzké vazbě vývoje sportovních a sériových automobilů. Vlivu sportu na pokrok a zvyšováni kvality konstrukce využívají mladoboleslavské Automobilové závody n. p. sportovních vozů k ověření svých výzkumných a vývojových záměrů. Jedním z příkladů je úprava soutěžního motoru se vstřikováním paliva.
Pro dosažení maximálních dynamických hodnot sportovních motorů se konstruktéři VVZ AZNP zaměřili na nepřímé vstřikování paliva do sacího potrubí. Ke zkouškám zvolili motor Škoda 728/A2 -1300 a jednu z vývojových  vstřikovacích jednotek — KUGELFISCHER PL-04  s mechanickou regulací. Tato vstřikovací jednotka v přesně určených okamžicích, vzhledem k poloze rotujícího klikového hřídele, dodává v závislosti na režimu motoru přesně určené množství paliva do vstřikovacích trysek. Vytváří tak optimální složení směsi, za všech provozních podmínek, které má zásluhu na vyšším výkonu, nižší spotřebě a poklesu podílu kysličníku uhelnatého ve výfukových plynech.
Na obr. 2 je schematicky znázorněno zapojení vstřikovací soupravy. Elektrické zubové čerpadlo čerpá palivo z nádrže přes jemný čistič paliva do vstřikovací jednotky pod tlakem 7 kp/cm2. Vstřikovací čerpadlo rozděluje podle daného režimu motoru tlakové palivo k jednotlivým tryskám, které jsou umístěny v sacích hrdlech. Množství vstříknutého paliva určuje regulační prvek. V našem případě je to mechanická jednoprvková regulace, která pomocí rovinné vačky určuje přesné množství dodávaného paliva tryskám.
Množství nasávaného vzduchu řídí šoupátka nebo otočné klapky; kvůli malé rozteči sacích kanálů jsou dvě a pohybují se vertikálně nebo otočňe. Ovládá je pedál akcelerátoru prostřednictvím pák a táhel, odkud se také přenáší pohyb přímo na regulační prvky čerpadla a klapek.
Vstřikovací jednotka je umístěna na upraveném držáku ventilátoru a pohání ji kliko hřídel ozubeným řemenem s převodovým poměrem řemenic 1: 2. Sací potrubí, které je zároveň nosnou částí šoupátek, je řešeno tak, že každý válec má své samostatné geometricky shodné potrubí. Díky tomu je možno průběh sání upravit, aby se využilo pulsačního vlivu proudění k vyladění nejpříhodnější charakteristiky motoru.
Uplatnění vstřikování paliva na sportovních a závodních vozech Škoda je velikým přínosem. Vstřikovací čerpadlo KUGELFISCHER je pro svou jednoduchost nejrozšířenějším čerpadlem u vysokovýkonných závodních motorů špičkové kvality. Tomu odpovídají i první výsledky motoru Škoda 728/A2-1300 v této úpravě, která vznikla v úzké spolupráci mezi VVZ AZNP Mladá Boleslav a ÚVMV Praha:

 

pro-clanek.jpg

 

 

 

 

Náhledy fotografií ze složky Motor ŠKODA 1300 vstřikování